Vanliga Frågor – FAQ

Alla frågor har ett svar. Många av frågorna har vi hört tidigare och därför samlat dom här under rubriken “Vanliga frågor”. Om du inte hittar svaret så är du självklart mer än välkommen att höra av dig med ett meddelande så hjälper vi till så gott vi kan.

Vad kostar frakten från er?

Vi erbjuder olika fraktsätt och därmed också med olika kostnadsbild. För privatpersoner skickas paketet med DHL till närmsta utlämningsställe, s.k. Servicepoint, och frakten kostar då 69 kr (inkl. moms). Du kan även välja expressleverans (skickas från oss inom 1–2 dagar) och då kostar frakten 249 kr.

Till företag skickas paketet med utlämning till företagets adress och försändelsen kostar då 149 kr. Priserna är inkl. svensk mervärdesskatt om f.n. 25%

Kan jag skicka mina saker till er och få dessa graverade?

Tyvärr erbjuder vi inte gravyrer på kundägda produkter. Att gravera en produkt kräver att vi “mallar” den i våra maskiner, vilket är en ganska tidskrävande process (och därmed kostsam). Normalt tackar vi därför nej till en sådan förfrågan, men inga regler utan undantag:

Om du har en förfrågan som innefattar många produkter av samma modell tittar vi gärna på det och diskuterar om vi kan hjälpa till och till vilken kostnad.

Hur lång leveranstid har ni?

Normal leveranstid är 1–3 dagar för produkter vi har på lager. Vår målsättning är att ha alla produkter vi säljer på lager för att kunna erbjuda snabba leveranser till dig som kund. Om du har extra bråttom kan vi prioritera din beställning mot en extra kostnad om 249 kr och skicka inom 1–2 dagar.

Jag fick aldrig någon orderbekräftelse från er – Varför inte?

Det finns olika orsaker till att en orderbekräftelse inte komma fram till inkorgen.

1. Kolla så att du inte stavade fel på din e-postadress. Detta är ett vanligt fel då man inte får någon orderbekräftelse.

2. Kontrollera din skräppostkorg. Det kan hända att den hamnar här. Lägg gärna till Gravyrbutiken som betrodd avsändare eller som kontakt i din adressbok för att undvika att vi flaggas som skräppost.

Hör av dig till oss om inget av ovanstående alternativ är orsaken till att du inte fått någon bekräftelse så undersöker vi saken och ser till att skicka ut en till dig.

En vara var trasig när den kom fram, hur löser vi detta?

Aj då, tråkigt att höra!

Vi anstränger oss å det yttersta för att packa ditt paket omsorgsfullt och väl men trots detta kan ju olyckan ändå vara framme. Om du upptäcker skada på försändelsen redan när du hämtar ut eller får paketet levererat skall du anmäla detta till chauffören eller utlämningsstället.

Om du däremot upptäcker en skada efter det att du öppnat paketet är det viktigt att du anmäler skadan till DHL och till oss på Gravyrbutiken. Vi graverar ny/nya produkt(er) till dig så snart som möjligt.

Vilka betalningsalternativ erbjuder ni?

Vi samarbetar tillsammans med Klarna som via sin modul Klarna Checkout erbjuder en mängd olika betalsätt.

Betalning sker enkelt och tryggt och säkert via Klarna Checkout. Du behöver inte ha ett konto hos Klarna sedan tidigare för att kunna betala. Slutför köpet direkt med VISA, MasterCard. Du kan också välja att betala i efterhand på faktura eller att delbetala din beställning. Klarna Checkout uppfyller de senaste och högsta säkerhetskraven som finns för betalning online och för alla kortbetalningar används 3D-secure teknik.

För oss handlar det om att ge dig maximal trygghet vid ditt köp hos oss. Flera miljoner personer har använt Klarna som är en välkänd betallösning på internet sedan 2004. Läs mer på klarna.se

Du kan välja på följande betalningsalternativ:

  • Faktura
  • Delbetalning
  • Kortbetalning
  • SWISH
Varför har ni en kostnad för låg ordersumma?

Många av våra produkter är i sig ganska billiga. Det kan vara märkskyltar eller andra mindre skyltar som kostar några få kronor. Tyvärr blir det väldigt kostsamt för oss att tillverka en (1) sådan skylt.

Vi skall förbereda texten/motivet i våra programvaror, material skall plockas fram, maskinerna skall ställas in m.m. Detta är anledningen att vi tyvärr tvingas ta ut en avgift för beställningar som understiger 100 kr i ordervärde (exkl. fraktkostnaden).

Avgiften är i dagsläget 100 kr och läggs till på din order när du kommer till kassan.

Exempel: Om du handlar en vara för 25 kr så kommer slutsumman bli 25 kr + 100 kr =125 kr. Skulle du istället välja att handla en vara för 101 kr, så blir summan också 101 kr. Här tillkommer alltså inte kostnaden för låg ordersumma och denna produkt blir således billigare än den billiga produkten. I exemplet ovan tillkommer i båda fallen aktuell fraktavgift.

Ingen gillar tillkommande avgifter men vi tror och hoppas att ni förstår orsaken till varför vi tvingas ta ut denna kostnad. För att undvika detta kan du beställa fler skyltar eller kanske hittar du någon annan intressant produkt som du kan passa på att köpa samtidigt.😀 Gå till butiken för att inspireras.

Erbjuder ni öppet köp?

Bra fråga! Enligt lagen om distansavtal så har man som konsument 14 dagars ångerrätt på sina köp. Detta gäller om du köper en originalprodukt. Men eftersom det mesta vi säljer förses med en personlig märkning av något slag så gäller inte ångerrätten. Vi skulle ju ha jättesvårt att sälja varan till någon annan kund. Med detta sagt är det därför extra viktigt att du noggrant kontrollerar ditt ordererkännande med det du faktiskt har beställt.

Hur lagrar ni mina personliga uppgifter?

När du väljer att handla hos oss sparar vi de kontaktuppgifter som du lämnar till oss i samband med registreringen. Detta görs för att du skall kunna logga in och följa din orderhistorik m.m. Läs mer om hur vi hanterar dina uppgifter på sidan Köpvillkor.

Vi GARANTERAR att vi ALDRIG kommer att sälja dina kontaktuppgifter till 3:e part. Vi skickar då och då mail med erbjudanden och annan information som vi tror kan vara av intresse för dig, men du kan närsomhelst be oss att sluta skicka sådan information och vi respekterar ditt beslut till 100%.