Köp och Leveransvillkor

Vi vet, att läsa villkor är ju det mest tråkiga som finns (i alla fall för de allra flesta av oss), men vi har ändå vissa saker som vi behöver vara överens om för att vi din köpupplevelse hos oss skall bli så positiv som möjligt.

Innehåll

  1. Tillämplighet
  2. Beställning
  3. Betalning
  4. Leverans
  5. Reklamationer/Garantier
  6. Ångerrätt
  7. Personuppgiftspolicy
  8. Cookies
  9. Tvist
  10. Force Majeure

Företaget bakom GravyrButiken.se är Plateaux AB (med organisationsnummer 556946-4851) och har sitt säte i Östra Gerum med följande adressuppgifter:

Plateaux AB
Östra Gerum
522 92  TIDAHOLM

Om ni har några som helst frågor eller funderingar så hör gärna av er till oss. Vi har telefontider mellan 09:00 – 13:00 och nu hittar alla våra kontaktuppgifter på kontaktsidan. Skulle vi trots allt inte svara om ni ringer så beror det på att vi stundom har en ganska högljudd miljö p.g.a. gravyrmaskinerna och då är det bara att pröva igen om en stund.

1. Tillämplighet

Det finns ett antal regler och lagar och regler som vi som säljer till dig måste förhålla oss till. I de fall då villkoren ej regleras av lagarna som följer så gäller nedanstående köp- och leveransvillkor. För konsumenter gäller E-handelslagenDistans- och hemförsäljningslagen, Marknadsföringslagen och Konsumentköplagen. För företag så är det istället Köplagen som gäller.

2. Beställning

Vid beställning via vår hemsida:
Vid beställning träffas avtal om köp när GravyrButiken bekräftat beställningen via e-post. Orderbekräftelsen genereras automatiskt och skickas till din angivna e-postadress utan manuell översyn. Skulle du inte mottagit en orderbekräftelse strax efter det att du lagt din order – kika då först i din skräppostkorg så att det inte har hamnat där – kontakta oss annars via e-post så skickar vi den på nytt.

Vid beställning via e-post eller telefon:
Om du e-postar eller ringer in din beställning träffas avtal om köp när GravyrButiken bekräftat beställningen via e-post i form av ett ordererkännande. För att få handla hos GravyrButiken krävs att du fyllt 18 år eller har målsmans medgivande.

Priser
I priserna ingår svensk moms om kunden valt att visa priserna inklusive moms.
Om kunden valt att visa priserna exklusive moms, visas priserna utan svensk moms (f.n. 25%)

Avbeställning
Avbeställning av order är möjligt utan kostnad för kund fram till den tidpunkt ordern påbörjats. Avbeställning efter det att ordern påbörjats är ej möjligt. En avbeställning är ej giltig förrän bekräftelse om detta mottagits ifrån oss.

Fraktkostnad
För order lagda via vår hemsida debiteras en kostnad om 69 kr (55,20 kr ex. moms) och gäller vid normal leveranstid – vilken är 2–3 vardagar.För specialbeställningar eller beställningar som inkommer på annat sätt än vår webshop tillämpas verklig frakt baserat på frakt med DHL.

Vill du att vi prioriterar din order och önskar snabbare leverans (1–2 dagar) kan du välja detta val i webshopen och kostnaden är då istället 149 kr (120 ex. moms).

Skrivfel & Visningsfel
Vi reserverar oss för skrivfel i form av fakta- och prisuppgifter och förbehåller oss rätten att korrigera detta i efterhand, på samtliga, i vårt sortiment förekommande, artiklar och tjänster. Vi strävar mot att alla produktbilder som visas skall motsvara produktens faktiska utseende. Men vi kan ej garantera att bild återger varans exakta utseende samt beskaffenhet.

3. Betalning

Betalning sker genom vald betalmetod i kassan. Betalmetoden tillhandahålls av Bambora Checkout tillsammans med dess samarbetspartners för trygga och säkra betalningslösningar via vår webshopen. Här kan du välja att betala med; Faktura, Kort, Delbetalning, Direktöverföring via bank eller Swish.

3.1 Kortbetalning
Kortbetalning accepteras av Visa, Mastercard och Maestro. Debitering av ditt betalkort sker direkt i samband med köp.

3.2 Faktura & delbetalning
I samarbete med Collector Bank erbjuder vi faktura och delbetalning. Tjänsten är baserad på en engångskredit som möjliggör en enkel och säker betalning av dina köp genom faktura eller delbetalning. Mer information och fullständiga villkor om Collector Banks betalsätt hittar du på collector.se

Fakturan har en förfallotid om 14 dagar. Efter genomfört köp skickas fakturan till din folkbokföringsadress. Du kan sedan välja att betala hela beloppet med en gång eller ansöka om att dela upp betalningen i mindre delar genom att logga in på collector.se

För att kunna använda tjänsten måste du vid köptillfället vara bosatt i Sverige och minst 18 år gammal. Betalsättet är endast tillgängligt för privatpersoner och som kreditgivare förutsätter vi att du har skött dina ekonomiska åtaganden och har en god betalhistorik.

En kreditprövning görs i samband med köptillfället vilket innebär att en kreditupplysning inhämtas. Kreditupplysningar som tas av Collector påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker. Vid försenad eller utebliven betalning debiteras en förseningsavgift samt dröjsmålsränta.

3.3 Återbetalning vid faktura- eller delbetalningsköp
Du som har betalt din faktura eller delbetalning men ändå ångrat ditt köp har ett tillgodohavande hos Collector. Collector återbetalar den summa du har betalat efter att vi har fått uppgift om godkänd retur från handlaren. Återbetalningen sker till ditt konto varför du behöver meddela oss dina kontouppgifter tillsammans med fakturauppgifterna. Vänligen besök collecors kundservice för att meddela dina uppgifter för återbetalning.

3.4 Priser
Kostnaderna för delbetalningsköp är som följer.
3 mån: 0,00% ränta | 30 kr i månadsavgift | 0 kr i administrationsavgift
6 mån: 0,00% ränta | 30 kr i månadsavgift | 95 kr i administrationsavgift
12 mån: 9,95% ränta | 30 kr i månadsavgift | 195 kr i administrationsavgift
24 mån: 19,95% ränta | 30 kr i månadsavgift | 295 kr i administrationsavgift

Vi förbehåller oss rätten att inte behandla beställningar om vi anser att vi har skäl till detta (t ex. vid misstanke om bedrägligt köp). Om så är fallet kommer pengarna återbetalas till kund.

För order som inkommer på annat sätt än via webshopen sker faktureringen via vår samarbetspartner Fortnox Finans – även här för att garantera största trygghet för dig som kund. Fakturan levereras i en separat försändelse – antingen via brev, e-post eller som e-faktura – beroende på ditt val.

För privatpersoner sker leverans utan undantag till beställarens folkbokföringsadress. Betalningsvillkor mot faktura är 14 dagar netto både för både företag och privatpersoner.

Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift och dröjsmålsränta enligt fakturaspecifikationen. Vid val av faktura som betalningssätt tillkommer en faktureringsavgift med 30 kr (24 kr ex. moms).

Återbetalning
När du avbryter en beställning som inte hunnit påbörjas och som har betalats i förskott återbetalar vanligtvis beloppet inom 1–2 arbetsdagar.

4. Leverans

Leveranstid
Som kund har du i dagsläget möjlighet att välja på ”Normalfrakt” vilket innebär att varorna lämnar oss inom 2–3 arbetsdagar. Har du bråttom och behöver din beställning snabbare kan du välja ”Expressfrakt” och vi skickar då inom 1–2 dagar.

Om du beställer via telefon eller e-post så bekräftas leveranstiden genom att vi skickar ett ordererkännande med angiven leveranstid.

Är någon vara slut i lager kontaktas kund inom 48h och kund meddelas när den beräknade leveransen kan ske. Du kan vid detta tillfälle välja att antingen behålla eller makulera din beställning utan kostnad.

Delleverans
Om större delen av beställningen kan levereras gör vi i vissa fall en delleverans. Ingen extra fraktkostnad tillkommer för delleveranser som sker på vårt initiativ. Genom att kontakta kundtjänst kan du själv begära att få din beställning dellevererad, detta sker då mot en extra fraktkostnad.

Fraktkostnad
Fraktkostnaden för privatperson med leverans till utlämningsställe, s.k. Servicepoint, är samma för alla beställningar gjord via hemsidan oavsett vikt (2–3 dagar 69 kr (55,20 kr ex. moms) eller Expressleverans 1–2 dagar 149 kr (119,20 kr ex. moms). Till företag sker leveransen som paket till företagsadressen och kostar  då 149 kr (119,20 kr ex. moms). Fraktkostnaden visas tydligt vid beställning via våran hemsida när du går till kassan med din varukorg. För beställning via e-post eller telefon redovisas om möjligt fraktkostnaden muntligt via telefon eller som e-post.

Leveranssätt
Vi skickar de allra flesta försändelserna via DHL. Som privatperson levereras paketet till närmsta utlämningsombud. Har du ett företag levereras paketet till ditt företags adress. OBSERVERA att det i båda dessa fall måste finnas ett giltigt mobilnummer dit DHL kan skicka leveransavisering. Om DHL ej lyckas nå mottagaren efter upprepat antal aviseringar blir paketet ”Olevererbart” och sänds då i retur till GravyrButiken varvid du som kund kommer att bli debiterad f.n. 149 kr (119,20 kr ex.moms).

Ändring av transportuppdrag
Ett paket ligger kvar hos ombudet i 14 dagar (gäller ej skrymmande paket) innan det returneras till oss på GravyrButiken. Om du av misstag har angett fel adress eller postnummer och ordern redan hunnit skicks ifrån oss behöver vi utföra en ”Ändring av transportuppdrag”. Du måste då kontakta kundtjänst för att genomföra ändringen. Ändringen kostar 190 kr (152 kr ex.moms), vilket vi kommer att fakturera er i efterskott. Speditören har minst 24 timmars handläggningstid för en sådan ändring.

Ej uthämtad försändelse
Ej uthämtad försändelse debiteras verklig kostnad för returfrakt samt ny fraktkostnad (även denna verklig kostnad). Gör det därför enklare för både dig och oss genom att inte beställa något om du inte avser att lösa ut ditt paket.

Leveransförsening
Om leveransförsening uppstår meddelar vi dig detta genom e-post inom 48h, om det är vi som är vållande till förseningen. Det kan finnas tillfällen som gör det omöjligt för oss att fullfölja leveransen, t ex. då vår leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till oss.

Skadat gods
Skador på emballage/yttre förpackning samt ej synlig skada skall anmälas till DHL inom 7 dagar. Du anmäler en transportskada direkt till DHL. Synliga skador anmäls direkt vid uthämtande. Reklamation och skadeanmälan kan göras hos ditt ombud. Allt emballage måste sparas för eventuell besiktning. Glöm inte att återkoppla till oss på GravyrButiken när du anmält en transportskada hos transportören.

5. Reklamationer/Garantier

Om du behöver returnera en trasig, transportskadad eller en felskickad produkt till oss så vill vi att du kontaktar oss innan du skickar produkten till oss. Alla returer måste aviseras i förväg för att du skall få ett s.k. RMA-nummer för försändelsen. Paket som skickas till oss utan detta RMA-nummer kommer ej att lösas ut av GravyrButiken.

GravyrButiken lämnar 3 månaders garanti från inköpsdatum mot fabrikationsfel och/eller materialfel på alla varor om inget annat anges. Garantin innebär att vi byter ut den aktuella produkten mot en ny vara av samma typ inom garantitiden. Som privatperson har du, enligt konsumentköplagen, tre (3) års reklamationsrätt oavsett vilken annan reklamationstid som anges på en vara.

Situationer som INTE omfattas av garantin:

  • Förslitningsskador
  • Oaktsamhet eller olycka
  • Av kunden genomförda ändringar på produkten
  • Transportskador eller stöld (dessa anmäls till transportören)

Garantin ersätter ej kostnader för montering, resor etc. Fabriksgarantin kan ej överlåtas till en annan part utan gäller endast för personen som står på kvittot/fakturan. Kvitto/faktura skall alltid kunna uppvisas vid åberopande av garanti.

Reklamation av vara måste lämnas inom skälig tid från det att du som kund upptäckte, eller borde ha upptäckt felet. Reklamationsrätten för en vara upphör under alla omständigheter efter tre (3) år.

6. Ångerrätt

Som kund har du rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan. Ångerrätten kan endast utnyttjas om varan kan återlämnas i originalförpackning och är i väsentligen oförändrat skick. Du har rätt att öppna förpackningen och prova varan, men den får ej vara använd utöver detta. Vid utnyttjande av ångerrätt/öppet köp står kunden för returfrakten.

Vänligen observera att ångerrätten ej kan tillämpas på produkter som graverats efter kunds önskemål. Dessa produkter måste anses omöjliga för GravyrButiken att avyttra på nytt varför ångerrätten ej gäller för dessa produkter. Vi ber er därför noggrant överväga att du tar rätt köpbeslut för dessa typer av artiklar.

7. Personuppgiftspolicy

När du lägger din beställning kan du vara trygg med att dina uppgifter hanteras korrekt och i enighet med det Europeiska datadirektivet GDPR. I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja våra åtaganden gentemot dig. Vi dokumenterar även kommunikation som vi har med dig via e-post, detta för att tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss.

GravyrButiken kommer aldrig att lämna ut dina personuppgifter till tredje part. När du registrerar ett konto eller gör ett köp hos gravyrbutiken.se, kommer du automatiskt att ta del av våra nyhetsbrev via e-post. Dessa utskick kan enkelt avregistrera dig från genom att klicka på en länk längst ner i e-postutskicket.

Enligt Personuppgiftslagen har du rätt att få den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort.

8. Cookies

Ja, alla dessa meddelande om kakor. Det går ju inte att besöka en webbplats utan att dessa informationsrutor dyker upp framför oss.
Enligt lagen om elektronisk kommunikation som trädde i kraft den 25:e juli 2003 så ska besökare på en webbplats informeras om användande av så kallade cookies, samt få möjligheten att förhindra att de används.

En cookie är en liten textfil (oftast mindre än 1kb) som sparas på din dator och lagrar information. Cookies används bland annat för att förbättra webbplatsen för användaren. Den nya kaklagen som trädde i kraft 2011-07-01, säger att användarna skall godkänna varje Cookie.

Vår webbplats använder vanligen den vänliga varianten av cookies, en s.k. session cookies. När du är inne och surfar på en webbsida, skickas session cookien mellan din dator och vår server för att kunna utbyta information. Saker som sparas är ex.vis information om vad du har lagt i din kundvagn, eller om du är inloggad på vår sida.

Vi sparar ingen personlig information via session cookies. Session cookies lagras inte permanent på din dator, utan försvinner när du stänger din webbläsare.

Det finns säkerhetsinställningar i de flesta webbläsare som avaktiverar session cookies. För det mesta kan man även ta bort eventuella cookies som redan har sparats. Om du väljer att inte acceptera cookies och session cookies på vår webbplats kommer webbplatsen inte att fungera tillfredsställande.

Vid besök på denna webbplats sker automatisk registrering av din IP-adress för mätning av besöksfrekvens.

9. Tvist

Om vi blir oense om något – och du handlat av oss som privatperson – kommer vi följa Allmänna Reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer. Om det är ett företag du representerar så avgörs frågan i en domstol.

10. Force Majeure

I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, eller liknande händelse utanför vår kontroll vilken ej skäligen kunnat förutses och påverkar ingångna avtal från GravyrButiken, som gör att GravyrButiken ej kan hålla nämnda avtal, skall utgöra grund till att GravyrButiken befrias från sina förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.