Köp och Leveransvillkor

1. Beställning

Vid beställning via våran hemsida:
Vid beställning träffas avtal om köp när GravyrButiken bekräftat beställningen via mail. Orderbekräftelsen genereras automatiskt utan manuell översyn.

Vid beställning via mail eller telefon:
Vid beställning träffas avtal om köp när GravyrButiken bekräftat beställningen via mail eller muntligt via telefon.

Har du ej fått någon orderbekräftelse inom 24 timmar, vänligen kontakta kundtjänst.
För att få handla via GravyrButiken krävs att du fyllt 18 år eller har målsmans medgivande.

Priser
I priserna ingår svensk moms om kunden valt att visa priserna inklusive moms.
Om kunden valt att visa priserna exklusive moms, visas priserna utan svensk moms.

Avbeställning
Avbeställning av order är möjligt utan kostnad för kund fram till den tidpunkt ordern påbörjats. Avbeställning efter det att ordern påbörjats är ej möjligt. En avbeställning är ej giltig förrän bekräftelse mottagits ifrån oss.

Fraktkostnad
Fraktkostnaden baseras på vikt på kundens beställning och vilken typ av fraktmetod som valts vid köptillfället.

Skrivfel & Visningsfel.
Vi reserverar oss för skrivfel i form av Fakta- och prisuppgifter och förbehåller oss rätten att korrigera detta i efterhand, på samtliga i vårt sortiment förekommande artiklar och tjänster.
Vi strävar mot att alla produktbilder som visas skall motsvara produktens faktiska utseende. Men vi kan ej garantera att bild återger varans exakta utseende samt beskaffenhet.

 

2. Betalning

Kortbetalning
Vi accepterar kortbetalningar & kreditkortsbetalningar när kund handlar via våran webbutik.
Vi förbehåller oss rätten att inte behandla beställningar om vi anser att vi har skäl till detta (t ex vid misstanke om bedrägligt köp). Om så är fallet kommer pengarna återbetalas till kund.

Din betalning sker på en SSL-krypterad sida.
Direktbetalning
Vi accepterar Direktbetalning och samarbetar med de största bankerna.
Du slussas över till din egen bank där du gör betalningen, sedan skickas du tillbaka till oss för att få din orderbekräftelse.

Vi förbehåller oss rätten att inte behandla beställningar om vi anser att vi har skäl till detta (t ex vid misstanke om bedrägligt köp). Om så är fallet kommer pengarna återbetalas till kund.
Faktura
Vi accepterar betalning mot faktura via våran hemsida & för manuella beställningar via telefon & mail.

Vi förbehåller oss rätten att inte behandla beställningar om vi anser att vi har skäl till detta (t ex vid misstanke om bedrägligt köp). Om så är fallet kommer beställningen att makuleras.

Vid betalning mot faktura måste Personnummer/Organisationsnummer anges.
Kreditprövning eller anmärkningskontroll på kund är obligatoriskt för denna betalningsmetod.

För privatpersoner sker leverans utan undantag till beställarens folkbokföringsadress.
Betalningsvillkor för mot faktura är 20 dagar netto både för företag & privatpersoner.
Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift & dröjsmålsränta enligt fakturaspecifikationen.
Vid val av faktura som betalningssätt tillkommer en faktureringsavgift med 30 kr inkl moms.

Om faktura- & leveransadress är densamma skickas faktura tillsammans med din beställning.
Om kunden har en avvikande leveransadress, skickas varorna och fakturan separat.
Återbetalning
När du avbryter en beställning som inte hunnit påbörjas & som har betalats i förskott av kund, återbetalar vi kund vanligtvis inom 1-2 arbetsdagar.

 

3. Leverans

Leveranstid
Vid beställning via våran hemsida:
Väljer kund Normal Frakt, skickas varorna inom 1-3 arbetsdagar ifrån oss.
Väljer kund Express Frakt skickas varorna inom 1-2 dagar ifrån oss.

Vid beställning via mail eller telefon:
Leveranstid sker enligt överenskommelse med kund.

Är någon vara slut i lager kontaktas kund inom 48h och kund meddelas när den beräknade leveransen ska ske. Kund kan vid detta tillfälle välja att antingen ha kvar eller makulera sin beställning utan kostnad.
Om större delen av beställningen kan levereras gör vi i vissa fall en delleverans. Ingen extra fraktkostnad tillkommer för delleveranser som sker på vårt initiativ.

Delleverans
Genom att kontakta kundtjänst kan du själv begära att få din beställning dellevererad, detta sker då mot en extra fraktkostnad.

Fraktkostnad
Fraktkostnaden baseras på vikt på kundens beställning och vilken typ av fraktmetod som valts vid köptillfället.
Fraktkostnaden visas tydligt för kund vid beställning via våran hemsida. För beställning via mail & telefon, redovisas om möjligt fraktkostnaden för kund muntligt via telefon eller via mail.

Leveranssätt
Försändelser under 2kg skickas vanligtvis som Varubrev.
Försändelser över 2kg skickas som My Pack till privatpersoner.
Försändelser över 2kg skickas vanligtvis som DPD Företagspaket 16:00 till företag. (Detta fraktsättet kan ej kombineras med box-adress)

All leverans sker via Posten om ingen annan överenskommelse sker med kund.

Ändring av transportuppdrag
Ett paket ligger kvar hos ombudet i 14 dagar innan det returneras till avsändaren. (Gäller ej Skrymmande brev) Om du av misstag har angett fel adress eller postnummer, och ordern är skickad ifrån oss, behöver vi utföra en ”Ändring av transportuppdrag”. Du måste då kontakta kundtjänst för att genomföra ändringen. Ändringen kostar 190 kr vilket vi kommer att fakturera er i efterskott. Speditören har minst 24 timmars handläggningstid för en sådan ändring.

Ej uthämtad försändelse
Ej uthämtad försändelse debiteras returfraktkostnad samt ny fraktkostnad. Vid fraktfri leverans fastställs returfrakt/ny fraktkostnad på försändelsens vikt.
Leveransförsening
Om leveransförsening uppstår meddelar vi dig detta genom e-post inom 48h, om det är vi som är vållande till förseningen. Det kan finnas tillfällen som gör det omöjligt för oss att fullfölja leveransen, t ex då vår leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till oss.

Skadat gods
Skador på emballage/yttre förpackning samt ej synlig skada bör anmälas till Posten Sverige AB, inom skälig tid. Synliga skador anmäls med fördel direkt vid uthämtande. Reklamation och skadeanmälan kan göras hos ditt ombud, via www.posten.se eller i kontakt med Posten Sverige AB via 020-23 22 21. Allt emballage måste sparas för eventuell besiktning. Återkoppla alltid till kundtjänst när du lagt en reklamation hos Posten.

 

4. Reklamation

Om du vill returnera en trasig produkt, transportskadad eller en fel skickad produkt till oss. Notera i försändelsen vad returen gäller och skicka den sedan åter till oss. Vid ett sådant ärende, kontakta även Kundtjänst för återkoppling.

Reklamation av vara måste lämnas inom skälig tid från det att du som kund upptäckte, eller borde ha upptäckt felet. Reklamationsrätten för en vara upphör under alla omständigheter efter 3 år.

 

5. Garantivillkor

GravyrButiken lämnar 3 månaders garanti mot fabrikationsfel, materialfel på alla varor om inget annat anges.
Garantin innebär att vi byter ut den aktuella produkten inom garantitiden.
Garantin gäller från inköpsdatum och omfattar fabrikationsfel och materialfel.
Förslitningsskador omfattas ej av garantin.
Vidare gäller inte garantin vid skada orsakad av olycka eller oaktsamhet (s k Handhavandefel).
Garantin omfattar inte fel förorsakade genom av ägaren företagna ändringar eller ingrepp i produkten som inte skett av GravyrButiken.
Garantin omfattar inte fel orsakade av transportskador eller stöld.
Garantin ersätter ej kostnader för montering, resor etc.
Går felet på produkten ej att åtgärda äger GravyrButiken rätt att byta ut produkten till en ny eller en med likvärdig produkt.
Fabriksgarantin kan ej överlåtas till en annan part utan gäller endast för personen som står på kvittot/fakturan.
Kvitto/faktura skall alltid kunna uppvisas vid åberopande av garanti.

 

6. Sekretess och säkerhet Personuppgifter

När du lägger din beställning hos oss uppger du dina personuppgifter såsom namn, adress och telefonnummer (Personnummer/organisationsnummer vid fakturabetalning). I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja våra åtaganden gentemot dig. Vi dokumenterar även kommunikation som vi har med dig via e-post, detta för att tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss.

GravyrButiken kommer inte att lämna ut dina personuppgifter till tredje part. När du registrerar ett konto eller gör ett köp hos GravyrButiken.se, kommer du automatiskt att ta del av våra nyhetsbrev via e-post. Detta kan enkelt avregistreras genom att klicka på en länk, längst ner i mailutskicket.
Enligt Personuppgiftslagen har du rätt att få den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort.

 

7. Cookies

Enligt lagen om elektronisk kommunikation som trädde i kraft den 25:e juli 2003 så ska besökare på en webbplats
informeras om användande av så kallade cookies, samt få möjligheten att förhindra att de används.

En cookie är en liten textfil (oftast mindre än 1kb) som sparas på din dator och lagrar information.
Cookies används bl.a för att förbättra webbplatsen för användaren.
Den nya kaklagen som trädde i kraft 2011-07-01, säger att användarna skall godkänna varje Cookie. Vad godkänna innebär det vet dock INGEN i dag.

Vår webbplats använder vanligen den vänliga varianten av cookies, sk. session cookies.
När du är inne och surfar på en webbsida, skickas session cookien
mellan din dator och vår server för att kunna utbyta information.
Bl.a om vad du har lagt i din kundvagn, eller om du är inloggad på vår site.

Vi sparar ingen personlig information via session cookies.
Session cookies lagras inte permanent på din dator, utan försvinner när du stänger din webbläsare.

Det finns säkerhetsinställningar i de flesta webbläsare som avaktiverar session cookies.
För det mesta kan man även ta bort eventuella cookies som redan har sparats.

Om du väljer att inte acceptera cookies och session cookies på vår webbplats,
kommer webbplatsen inte att fungera tillfredställande.

- Vid besök på denna webbplats sker automatisk registrering av din IP-adress för mätning av besöksfrekvens.

 

8. Force majeure

I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, eller liknande händelse utanför vår kontroll vilken ej skäligen kunnat förutses och påverkar ingångna avtal från GravyrButiken, som gör att GravyrButiken ej kan hålla nämnda avtal, skall utgöra grund till att GravyrButiken befrias från sina förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.

Följ oss på

Instagram

Facebook